vrijdag 27 maart 2015

Las Perlas

25 maart 2015



De papieren overzeiler van de Pacific. Hier zullen we de afstanden per 24 uur op zetten. Het zullen speldenprikjes zijn. 

Nog een paar laatste dagen op de ankerplaats van Playita. Ergernis over de tarieven, die je moet betalen om je bijboot vast te leggen. De verhalen kloppen dus toch, dat de zeiler aan deze kant van het kanaal een melkkoe is. Motto is : betalen en dan maar snel vergeten.
Nog een bezoek aan de groente en fruitmarkt en een allerlaatste aan de douane voor de stempel in het paspoort. 
Op woensdag verlaten we Playita en gaan we samen met de Betty Boop naar de Las Perlas Islands.
Het wordt een mooi tochtje, ondanks dat er nauwelijks wind is. Gelukkig halverwege de 30 mijl krijgen we dan toch nog zucht en gaan de zeilen omhoog. We zien de tientallen pelikanen een kamikaze vlucht maken voor hun dagelijkse portie vis. Opeens een diepe zucht en komen er 3 walvissen langszij. Het blijft een prachtig gezicht en als toetje zien we ook nog een school dolfijnen. Wat een mooi begin.
Het anker valt bij Contadora en het ligt er heerlijk rustig. 
Hier maken we ons klaar voor de 3800 zeemijl, die tussen Las Perlas en de Markiezen liggen.
De blog wordt onderweg bijgehouden, maar zal pas ergens over 3-5 weken "live" gaan.


maandag 23 maart 2015

Panama Kanaal II

19-20 maart 2014

Om 16.00 uur liggen we klaar in het ankergebied "The Flats", in afwachting van de adviseur. We zien de Betty Boop en de Tonga Roa al liggen en met hen zullen we het kanaal doorgaan. Tegen vijven komt de loodsboot met niet 1 maar 2 adviseurs. De laatste, Vincent, moet zijn examen afleggen bij ons aan boord. Hij is ook behoorlijk zenuwachtig en ratelt aan een stuk door waardoor hij niet altijd even duidelijk is. In de verte zien we de tanker Songa Opal al aankomen en daar moeten wij achteraan.
Voor de ingang van de sluis maken de andere boten zich aan ons vast. Wij als middelste boot sturen en motoren door het kanaal. Af en toe moet de Betty Boop ook gas bijgeven, aangezien de kleine Tonga Roa een stuk lichter is.

                 
   
Allemaal Nederlanders in den vreemde.


Met de deur in huis vallen, we krijgen 2 adviseurs aan boord.


De tanker "Songa Opal" gaat als eerste de sluis in, wij komen er achter te liggen.


Als grootste boot worden wij het middelste schip, met een stuurboordkant de "Tonga Roa" en aan bakboordkant de "Betty Boop". De zonnepalen en ramen zijn afgedekt en de windgenerator vastgezet. Dit alles om te voorkomen dat er een "Keesje" doorheen gaat.


Mar stuurt het hele pakket de Gatunsluizen in, morgen mag Niels de andere helft doen.


We liggen vast in de eerste kamer van het enorme sluizenkomplex, geen weg meer terug!

Elke boot is verplicht om 4 line handlers aan boord te hebben, die de lange lijnen moeten bedienen. We hebben een makkie, aangezien de buitenste boten het werk moeten doen. Aan het begin van de sluis gooien de mannen op de wal de "Keesjes of Apekloten" naar de schepen, die op hun beurt de lijnen eraan vastmaken. Deze worden dan op de kant belegd, sluisdeuren gaan dicht en binnen 8 minuten zijn we 9 meter gestegen. De Gatunsluis heeft 3 kamers, zodoende stijg je in totaal 27 meter. We zijn redelijk relaxed doordat we al een keer als line handler door het kanaal zijn gegaan en de klappen van de zweep kennen. Het geschreeuw en drukdoenerij van de adviseurs, nu 4 in totaal doet ons weinig.  Ondanks de onzekere Vincent gaat alles goed en anderhalf uur later zit het erop en kunnen we aan de grote boei in het Gatunmeer. De adviseurs worden van boord gehaald en wij nemen de welverdiende borrel bij het eten.


Het bewijs is er.


Nog een laatste blik op de Carrieb.

De volgende dag om 06.30 krijgen we Mozes aan boord, een relaxte kerel en prettig in de omgang. We motoren met 5 knopen per uur de 28 mijl richting de Pedro Miguel sluizen. Brad en Saskia sturen om beurten, dus wij hebben het makkelijk. Onderweg zien we de krokodillen zonnenbaden op de oevers, zwemmen wordt dan ook niet echt een aanraden.
Alles loopt gesmeerd en zonder oponthoud kunnen we de volgende sluis in. 


De Zuid Afrikaanse ploeg Brad en Saskia.


Pedro Miquel Sluis, weer aan elkaar en we kunnen zakken.


De Canadese ploeg John en Clara.


Dan blijven wij nog over, het zit er bijna op! De laatste 9 meter in de Miraflores sluis naar beneden.

                 

Proost op de Pacific, een blije schipper


Een goed begin is het halve werk!

Nadat de andere boten zijn losgemaakt, kan de vonkelwijn open. Zelfs Mozes drinkt mee, ook zijn werkdag zit erop. Even later wordt hij opgepikt en gaat onze "parttime bemanning" bij de Balboa Yachtclub van boord. Wij varen door naar Playita, waar het anker in het 10 meter diepe water valt. 
Zo, nu even lekker niets, een nieuwe hoofdstuk kan beginnen!

donderdag 19 maart 2015

Panama Kanaal

19 maart 2015

Vandaag maken we de overstap van de Cara├»ben naar de Pacific. 
Afgelopen zaterdagmorgen zijn we officieel opgemeten voor het Kanaal. Op onze papieren zijn we goed voor 14.94 meter, maar inclusief boegspriet zijn we 15.94 meter. We vallen dus boven de 15 meter en gaan voor de hoofdprijs. 
De Betty Boop wordt ook op deze dag opgemeten en blijkt een dure "boomstam" (grapje Ad!) te hebben en moet ook de volle mep betalen. Nu maar afwachten of we op dezelfde dag ingedeeld worden.
Drukke dagen achter de rug, de boot weer op orde krijgen, mast en verstaging checken. De enorme lijst met boodschappen halen en dit ook weer een plekje geven.
We hebben een leuke ploeg bij elkaar. Als line handlers hebben we John en Clara, kaaskoppen maar woonachtig in Canada en om dicht bij "huis" te blijven hebben we Brad en Saskia uit Zuid Afrika. Brad is een oude bekende, die we nog kennen van de Governor's Cup. Hoezo een klein wereldje.
Vanmiddag moeten we naar de zg. Flats, het ankergebied waar de adviseur zal opstappen. 
We zijn ingepland om 16.30, of dit ook de tijd gaat worden zullen we zien.
Er zijn camera's in de sluizen, maar of ze werken geen idee. Via www.pancanal.com kun je via het "kopje" Media inclicken en dan komen de videobeelden te voor schijn.


Je moet er wel wat voor over hebben.