vrijdag 6 april 2018

Uligamu

Maart 2018

De komende 6 weken zullen we de Malediven van noord naar zuid bevaren, zo'n 800 kilometer in lengte. Er zijn 1190 koraaleilanden verdeeld in 26 atollen. De Malediven is het platste land ter wereld, het hoogste punt is zo'n 3 meter. Het grootste gevaar is dan ook het broeikasteffect, waardoor de zeespiegel zal stijgen en de Malediven uiteindelijk in zee zullen verdwijnen. Het zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat dit zover is en laten we hopen dat er voor die tijd een oplossing wordt bedacht.
Misschien daarom wel de ongelofelijke hoge "fees", die worden berekend om dit land te mogen bezoeken met een boot. Alleen het Panama kanaal en Galapagos waren in verhouding duurder, maar voor 6 weken varen op je eigen boot in de Malediven betaal je toch zo'n 1500 US dollar aan Government Tax, Customs, mooring permit, Agent fee etc. etc.

Doordat de watertemperatuur is gestegen naar 31 graden, is het nodige koraal al vernietigd. Dit noemen ze "bleaching" en zeker het koraal in de noordelijke atollen zijn bedekt met een laagje "poedersuiker". Het schijnt dat in de zuidelijke atollen het koraal nog intact is, laten we het hopen.

Bij de wet is het bepaald dat alleen het Islamitische geloof gepraktiseerd mag worden. Geen alcohol, varkens, honden en discussies over gezinsuitbreiding. De mannen, allen westers gekleed, bidden in de moskee, vrouwen bidden thuis en zijn van top tot teen aangekleed. Overigens geldt dit niet voor de vele resorts die dit land heeft. Toerisme is de belangrijkste bron van inkomsten voor het land dus ja...............!

De Tonijnvisserij is de grootste werkgever ondere de lokalen en toerisme staat op de 2e plaats. Met het blauwe heldere water en de spierwitte stranden is dit land een belangrijke honeymoon bestemming. In de Lonely Planet worden tientallen resorts vermeld. Één van de duurste, Cheval Blanc, met prijzen vanaf $4000 per nacht, maar dan ben je wel in goed gezelschap van William en Catherine of een hippe Amerikaanse rapper, die ook weleens wat rust wil. Een hamburger kost je $100. Maar als je zo'n kamer kunt betalen, kan er ook wel een burgertje vanaf. O ja, vergeet niet de 24% tax en service charge welke bij elke rekening wordt opgeteld.... Het Zuid Afrkaanse toerisme kan hiervan nog een hoop leren (en verdienen).

Voor vetrek naar de Malediven hebben we de nodige paperassen al doorgestuurd naar onze agent in Male, die alles zal regelen.

Diezelde morgen komt Assad, de jonge lokale agent, aan boord. Samen met een 4 man sterk team is alles in 20 minuten geregeld. Alles wat we aan papierwerk hebben doorgestuurd is voor elke official aan boord al gekopieerd. Alleen een bootstempel en de handtekening van de schipper en klaar is Niels. Dit keer geen geloer in kastjes, wat een verademing. Tevens wordt er direct een SIM kaart voor internet geregeld, alles erg efficiënt. Voor die middag is er een boot geregeld om naar Huvarufushi, een andere eiland met een ATM, te varen zodat we kunnen pinnen. Tijdens de afternoon tea, dit wordt hier "hedhikaa of short eats" genoemd (heerlijke samosa's, gefrituurde vishapjes en zoete cakejes), waarop we samen met de andere zeilers op getrakteerd worden door Assad, krijgen we ook gelijk onze cruising permit voor de komende maand.
De "aankomst vonkelwijn" wordt 's avonds samen met de crew van Wakanui genoten.


Van alles wordt er verscheept naar de kleine atolls.


De volgende dag zwem ik vanaf de boot met een enorme manta Ray, fantastisch!

                                 

Overal op het eiland vind je dit soort strandstoelen.


Één van de weinige keren dat we vrouwen zien.


De bevolking is enorm vriendelijk en gastvrij, Assad regelt eerst een lunch en de volgende dag een vis BBQ met lokale gerechten op het strand. Voor vertrek nog ontbijt bij Assad thuis en altijd iemand die je wegwijs maakt of op de brommer mee wil nemen.


De in de ochtend gevangen vis, nu op de braai.

                              

                                                   Walstroom in de Malediven!


Diesel wordt via Assad geregeld, bezorging zal "early morning" zijn, alleen tijd heeft hier een andere dimensie. Aangezien er 4 boten diesel hebben besteld, kan er maar eentje "early morning" zijn. Kortom, na een hele dag wachten wordt het "early evening". Tja, geduld is een schone zaak. Om de tijd toch nuttig te gebruiken hijs ik Niels halverwege de dag nog de mast in. De spinaker val was onderweg gebroken en we moeten een nieuwe van boven naar beneden door de mast zien te krijgen.


Ontbijt bij onze lokale agent Assad thuis, samen met de opstapper van de Wakanui Susie.


       

Geen opmerkingen:

Een reactie posten