November 2018
Het zijn koude en natte dagen in de marina na de passage van een heftig koufront. Is dit het tropische Durban, zoals we dat kennen van het jaarlijks beurs bezoek in mei, het lijkt er nog niet echt op. De marina heeft ons wel hartelijk ontvangen. We krijgen een tijdelijk lidmaatschap voor de Point Yachtclub en de Royal Natal Yachtclub. Met cruisers die i.p.v. Richardsbay voor Durban hebben gekozen gaan we gezamelijk dineren bij de Royal Natal jachtclub om onze aankomst in Durban te vieren. De PYC heeft een goede koffieshop en het internet is er gratis. Het slechte weer weerhoudt ons niet om erop uit te gaan. Een berg wasgoed wordt afgegeven en de eerste behoeftes worden gestild in de Musgrove Mall. Sim kaart, boodschappen, wijn, lunchen en een bezoek aan de kapper.
Zoals het er nu naar uit ziet zal er pas eind volgende week een opening in het weer zijn om verder naar Kaapstad te vertrekken. We besluiten daarom om een auto te huren en accommodatie te boeken en gaan naar de Drakensbergen. In 2006 waren we er ook, maar hadden niet veel tijd. We vonden het er toen erg mooi vandaar.
Voor de surfers prima weer, voor ons een natte jas.
Via de R103 rijden we door de Valley of 1000 Hills, hier wordt jaarlijks de Comrades gelopen. Een ultra marathon, die of opwaarts van Durban naar Pietermaritsburg wordt gelopen of andersom. Ook de Jacaranda bomen staan in volle bloei en zijn prachtig om te zien.
Ons onderkomen "bungalow Protea" voor 3 nachten in het centrale gedeelte van de Drakensbergen. We wandelen van Monks Cowl naar Blind Mans Corner. Hadden we in Durban nog 18 graden, hier met de zon en de bergwind stijgt de temperatuur naar 33 graden.
Op pad naar Blind Mans Corner op 2100 meter.
Van 19 graden in Durban naar 33 graden in de Drakensbergen.
Fijnbos: de prachtige Protea
Dan eindelijk de vaak uitgestelde ballonvaart.
Gelukkig gooien onweer en buien in de avond ervoor geen roet in het eten en hebben we als de wekker 's morgensvroeg om 04 uur gaat een onbewolkte lucht. Om 05 uur worden we verwacht en maken we onze eerste ballonvaart. De laagjes kleding die we aan hebben gaan één voor één uit, want de gasbranders voor de ballon geven je het gevoel dat je onder een droogkap zit. De wind bepaalt waar we heen gaan en langzaam zien we de aarde kleiner worden onder ons. Grote cirkels met enorm lange sproeiers en de boerderijen als speelgoedhuisjes. De stilte wordt helaas wel steeds verstoord als de gaskraan wordt opgezet om te steigen of op hoogte te blijven.
Na een uurtje dalen we wer en het lijkt erop dat we midden in een aardappelveld terecht gaan komen. Het valt erg mee en i.p.v. tussen de kleiaardappelen landen we keurig op de inmiddels aangekomen ophaalauto met trailer. Champagne wordt geopend en na het bijbehorend ontbijt hebben we nog een hele dag voor ons. We bezoeken het "hillie billie" dorpje Winterton voor een pitstop en rijden verder voor een wandeling in Cathedral Peak.
Ballonvaart boven KwaZulu-Natal.
Cathedral Peak
Op dinsdag tuffen we weer terug, halverwege hebben we mist en motregen en de temperatuur dropt naar 11 graden. In Durban is het niet veel beter, dus een gepland bezoek aan het nieuwe indrukwekkende voetbalstadion laten we voor wat het is. Durban staat ook synoniem met Indiaas eten en 's avonds gaan we samen met Eric en Chantal van de catamaran "Hokulea" naar Mali's Restaurant en is het genieten van de vele verschillende gerechten en smaken.
Niels kijkt weer in de glazen weerbol en het lijkt erop dat er donderdag een goed weerraam is om richting Knysna en of Kaapstad te gaan.
Ondanks dat we officieel ingeklaard zijn moet iedere boot met zijn bemanning weer opnieuw uitklaren. Dit betekent weer een bezoek aan de Port Captain, Customs, Immigratie en dan met de papierhandel weer naar de Port Captain. Bij het marina kantoor krijgen we op voorhand het zg. "flightplan" wat officieel ingevuld moet worden. De huurauto hebben we nog tot woensdagmorgen 09.00 en zijn zodoende al om 08.00 bij de Port office. Bij de dame van de beveiliging moeten we inchecken en ze staat op haar strepen als 2 x de achternaam Hendriks wordt ingevuld. Kan niet volgens haar?! Ze vindt dat we geen respect tonen...... Poeh poeh. Kortom, we vullen het nog maar een keer in en dan onder mijn meisjesnaam..... Ondanks dat ze bij Customs de verkeerde papieren teruggeven en bij Immigratie ons dossier van het inklaren al kwijt zijn, klaren we de klus binnen 3 kwartier. Als een speer met de auto naar Avis om hem voor negenen in te leveren, maar doordat ik het adres verkeert intik in Google maps rijden we naar de verkeerde plek. Kortom, auto te klein en stress bij mij alom. Zullen we ooit relaxed worden..... Nee dus, ook niet na bijna 6 jaar cruisen. Karakters veranderen nauwelijks, ook niet op een boot. De rest van de dag maakt Niels de boot nog een keer schoon. We halen de was op en doen nog wat kleine boodschappen bij Woolies voor onderweg.
's Avonds borrelen en eten we een nog keer met de hele club bij de PYC en waar we ook met John, van de Khaya Moya, hebben afgesproken. We hebben met hem in 2014 in de Bahamas opgezeild en hij is terug in Durban. Hij heeft een nieuwe vriendin en gaat weer trouwen.
Het regent alweer pijpestelen en de wind blaast er ook nog vrolijk op los. Ik heb niet echt het idee dat we morgen kunnen vertrekken. Om 23.00 schrikken we wakker van vuurwerk wat verderop op een strekdam wordt afgeschoten en wat met deze windrichting de nodige troep oplevert. Ondertussen is het gelukkig droog geworden en is de wind afgezwakt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten