Vertrek Vuda Marina, Viti Levu, Fiji.
Dag 2:
De eerste 24 uur zitten er weer op.
Gisteren rond 11.30 vertrokken vanuit Vuda Point Marina. De zon schijnt en de wind komt, tegen de verwachting in, uit het noordwesten. Niet getreurd, want met deze wind is de Malolo Passage ook bezeild. Net achter ons zit de Sonrisa met Andrew en Leslie aan boord. De bedoeling is om samen in Port Resolution in te klaren en daar de vulkaan Mount Yasur te bezoeken.
Net voor vertrek lezen we over felle verwoestende branden in Knysna en omgeving. De schrik slaat dan altijd om het hart, want wat is de situatie in de omgeving van Plettenberg Bay en de Crags? We sturen nog snel een email naar huis en krijgen de volgende dag een geruststellend bericht. De droogte en dan de harde wind kan een kleine brand snel veranderen in een verwoestende furie. Er wordt regen voorspeld en ik hoop van harte dat het voldoende is om de vuren te doden.
Zodra we door de Malolo pas zijn, krimpt de wind naar de normale zuidoosten wind en trekt behoorlijk aan. We gaan ook als de brandweer, niet erg toepasselijk met de vorige alinea, en voor de avond valt zetten we 2 reven in het grootzeil. We hebben via de SSB contact met Rene en Paulien van de Bounty. Zij zijn onderweg van Nieuw Zeeland naar Fiji. Ook spreken we met Leslie aan boord van Sonrisa en zo gaan we een maanovergoten avond en nacht in. Deze schijnt haar licht over de golven en in onze kajuit.
Halverwege de nacht wordt de wind minder en minder en gaan de reven eruit.
Om 06 uur word ik wakker gemaakt, buien met onweer, dus zeil aanpassen. De motor gaat aan en de IPad en computer gaan in de magnetron voor het geval......
De regen en wind gaan over in alleen regen en dan weer in wind en dat houdt ons de morgen bezig. In de middag klaart het op, maar ontkomen we niet om delen te moeten motoren. Gelukkig kan in de avond de motor definitief uit en gaan we zeilend verder.
Dag 3:
De wind blijft uit het zuidwesten komen en onze bestemming ligt in het westen. We moeten dus hoog aan de wind zeilen. De zee is bokkig en staat haaks op de deining kortom erg "lumpy" zoals de Engelsen zo mooi zeggen. Het gevolg is dat we om de zoveel golven een "paaltje" pikken. Dit "paaltje" wordt veroorzaakt door een dwarse golf, die dan met een luide dreun tegen de boeg komt en dat samen met het geluid wanneer onze UnWind van een golf afvalt geeft een lekker orkest. Ondanks het mooie weer hebben we het beiden daardoor niet naar ons zin.
De door Niels onder helling gemaakte lekkere broodjes hamburger gaan erin als koek. Ook de plons zeewater, die onverwachts over de boot komt, gaat erin als koek. We hebben voor het koken een luik open gezet......dom!
Gelukkig wordt de zee kalmer en kunnen we beiden om beurten goed slapen
Dag 4:
Nauwelijks uit bed gooit Niels de vislijn uit en 10 minuten is het al raak. Dit keer een dorade en weer een mooi maatje. Wat ik al voorheen heb geschreven, niet echt ideaal om 's morgens om 08 uur al op je nuchtere maag een vis te moeten fileren, maar 's middags smaakt een gebakken filet toch wel weer erg lekker. We hebben een lange deining en wind schuin achter, dus veel rustiger dan gisteren. We zetten 2 reven in het grootzeil en hebben het stagzeil op. Niet omdat we harde wind hebben, maar zo wordt de vaart uit de boot genomen en komen we ipv vannacht morgenochtend op de plaats van bestemming.
In de avond en nacht neemt de wind en deining toe. We hebben buien en de wind komt steeds meer van achteren, uit oostelijke richting.
Onze bestemming Port Resolution ligt aan de oostkant van Tanna en heeft een ondiepe ankerplek. In de pilot wordt dan ook als advies gegeven om hier niet te liggen met een noordoostelijke wind, met als reden dat de golven behoorlijk kunnen opbouwen.
Vanaf 4 uur sta ik weer op wacht en hebben we nog 12 Nm te gaan. Echt vertrouwen heb ik er niet in als met een bui de wind naar noordoost krimpt en we behoorlijke rollers van achter krijgen. Om mijzelf niet gek te maken heb ik zoiets van: een uur voor aankomst zien wat de situatie is en daar dan naar handelen....
Ik ben een stuk geruster als we dichter bij land komen, het is inmiddels licht geworden, waardoor we alles beter kunnen overzien. Bij het in varen van de baai zien we nog 3 andere zeilboten en deze zouden er niet liggen als de situatie bar en boos zou zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten