zaterdag 24 november 2012

Rondom Kaap de Goede Hoop naar Simon’s Town

Op maandag 18 november vertrokken we vanuit onze ligplaats in Kaapstad naar Simon’s Town. Omdat we mijlen moeten maken zijn we eerst 60 mijl om de zuid gegaan. Prachtige aandewindse koers met in het begin weinig wind. Direct na vertrek al een grote streng Kelp van polsdikte om het roer, maar eenvoudig te verwijderen met de pikhaak. Alles ging goed tot we om 5 uur s’middags een alarm van de stuurautomaat kregen zo’n 60 mijl uit de kust t.h.v. Kaap punt . Door de te hoge wrijving van de roeren had “Bep” onze autopilot er geen zin meer in. Toch maar omgedraaid richting Simon’s Town. De mijlen zullen we nu niet halen en ook ‘s nachts aankomen in een onbekende plaats. Niet ideaal, maar weinig keuze. Alles goed gegaan en om 3.30 afgemeerd bij de False Bay Yachtclub, waar vandaan we zullen vertrekken voor de Governors Cup op 22 december.

11-12 30 mijl zuid van Kaap de Goede Hoop

Richting de “Zuid Pool”

11-12 stuurautomaat neemt over met 8 knopen vaart

Lekker relaxed op het achterdek

11-12 Zons ondergang onder de Kaap

Met de zonsondergang in de rug richting Kaap de Goede Hoop

11-12 Positie UnWind op de kaartplotter

De kaartplotter, waar wij als zwart scheepje worden vermeld. Hierop kun je de positie, koers en vaart, tijd en de actuele kaart uitlezen.

Zaterdag 17 november

Op zaterdag hadden we onze eerste visite: Piet en Bep. We hadden in Simon’s Town afgesproken, zodat onze auto daar alvast stond. Samen de toeristische route via the Chapman’s Peak naar de jachthaven gereden. Lekker in de kuip geborreld en ‘s avonds Kaapstad in. Zondagochtend nog net geen ontbijt op bed, maar gekookte eitjes  en croissants in de kuip.

11-12 Piet en Bep op bezoek

Stormvast eitje….

Vrijdag 16 november

‘s Middags samen met Chris, de tuiger het water op geweest. Hij moest de  verstaging aan de mast nog een keer stellen. Hij had een maat bij zich, die nog nooit had gezeild. Het was een gekleurde jongen, maar aan het eind van de rit was die toch ‘n beetje bleekjes om zijn neus. Wederom weer een prachtige dag met een prima wind. Geen problemen met wat dan ook. JIppie!

Woensdag 14 november

‘s Morgens bijtijds vanaf LP vertrokken. De bijboot was klaar en kon opgepikt worden in Plettenberg Bay. Gelukkig konden we de trailer van Peter lenen en zodoende reden we met een tjokvolle auto en de bijboot naar Kaapstad.

bijboot

Aangekomen bij de haven, de “Un Wijntjie”

11-12 Vooraad inslaan

Mochten we onderweg niets vangen, hebben we altijd “John West” nog….

1. Jeetje, nog 2 dagen te gaan tot het grote avontuur gaat beginnen! Ik kan me voorstellen dat het raar is om na 10 jaar weg te gaan bij LP, maar wel een geweldige ervaring die je weer rijk gaat zijn... we zijn erg jaloers!
    Heel veel plezier en we hopen dat je ooit langs de oostkust van Australie komt voor een bezoekje ;).