zaterdag 16 december 2017

Langkawi

28 november 2017

Langkawi, eindelijk weer zwemwater!

Op het moment van schrijven zitten we in het vliegtuig onderweg van Langkawi naar Kuala Lumpur, einddoel Zuid Afrika. We vliegen boven de straat van Malakka, waar we zo kort geleden nog aan het zeilen waren. (Nou ja zeilen, motoren)
Door het raampje zie ik Port Klang met de lange werksteiger voor de tankers en waar we voor anker lagen. Ik heb nu ook tijd om over de gebeurtenissen na Penang te schrijven.

Aangekomen in Langkawi gaan we nog een nachtje voor anker bij Pulau Singa Besar, voordat we de marina in gaan. We hadden Billaroo al op de AIS gezien en via de VHF radio spreken af elkaar daar te ontmoeten.
We schrobben de bijboot op het strand en hebben we samen met Kerry en Sue en hun kinderen, die over zijn voor een vakantie, een potluck maaltijd. Als de avond valt liggen er meer dan 30 squid boten met groen fluoriserende licht om ons heen in de baai. Het schijnt de tijd van het jaar te zijn.

Voordat we de volgende dag anker opgaan wordt er nog gewaterskied achter de bijboot van Billaroo. We kunnen het gelukkig allebei nog steeds goed 👍, want de crew van Billaroo hadden gehoopt op wat sensatie en valpartijen. Na de koffie gaan we dan op pad. Bij het starten van de motor gebeurt er niets! Startaccu van de motor plat, in een keer. Gelukkig kunnen we met een schakelaar de andere accu's koppelen en komen we toch weg. Het is 2 uur varen, voordat we bij de Royal Langkawi Yacht Club zijn. Hier zullen we de boot voor een maand laten liggen, terwijl we naar Zuid Afrika zullen gaan.
Het is een drukte van belang bij de marina, aangezien hier de Raja Muda regatta zal eindigen. Niels vaart nog 2 races met de Kinabalu mee en elke avond is er feest.
Inmiddels ben ik begonnen met het schoonmaken van de boot. Ik heb van een medezeiler een tip gekregen om schimmel cq "het weer" te bestrijden, wat met de hoge vochtigheid op de loer ligt. Kruidnagelolie vermengd met water schijnt het geheim te zijn. Kortom, plafonds, gordijnen en kastjes worden aangepakt en we zullen het over een maand wel zien. De was wordt afgegeven bij het havenkantoor en komt heerlijk schoon terug.
We bezoeken de "forwarding agent", die er voor moet gaan zorgen dat ons nieuwe grootzeil, wat op dit moment in ZA wordt gemaakt, probleemloos het land binnenkomt......
Inmiddels hadden we van Air Asia een email gekregen dat de binnenlandse vlucht vervroegd was. Dit zou betekenen dat we 12 uur op de volgende aansluiting moesten wachten. De vliegmaatschappij bellen is er tegenwoordig niet meer bij. Live chatten is de optie en je moet nog snel typen ook, anders gooien ze je er uit. Nu gebeurde dat toch wel, want na 3 x meer dan een halfuur in de wacht te hebben gestaan, krijg ik dan eindelijk een "agent" aan de lijn. Er wordt gechat dat verzetten geen probleem is, maar op het moment dat ik een tijd wil doorgeven wordt de verbinding verbroken! Uiteindelijk nemen we een taxi en kunnen we het op het vliegveld regelen.

We hebben nog een laatste uitje met de Sail Malaysia rally en toeren over het eiland. De nodige toeristische attracties worden aangedaan en de dag wordt afgesloten met een diner. Zodoende kunnen we van de nodige mensen afscheid nemen. Sommige zullen we misschien nog in Thailand zien, maar dan gaat onze reis naar het westen.
Begin januari zal de UnWind bij Rebak Marina nog voor 3 dagen op de kant gaan. We zullen dan weer 2 lagen anti fouling op de hull aanbrengen.
Maar nu eerst naar huis in ZA, waar we in George door Sijnie en Lex worden opgewacht om vervolgens naar Lily Pond te rijden.

Hij is leuk...

Port Klang vanuit de lucht.