dinsdag 11 juli 2017

12.00 hr
Positie: 15 gr. 40,890 Zuid 166 gr. 51,306 Oost
Log: 23 Nm. Koers: 262 gr/7.8 Wind: 104 gr/18.3 kn

Nog een beetje WD40 rondom de mastvoet, hopelijk is het kraakje dan weg!

De kop is er af en we zijn weer onderweg. Op vrijdag zonder problemen uitgeklaard, alhoewel één dame er wel heel lang over deed om alleen een formulier over te schrijven.
Niels heeft de noodzakelijke dingen aan boord gedaan en binnen staat alles weer zeevast. Het eten voor de komende dagen is gemaakt en is dus een kwestie van opwarmen.
Na weken prachtig weer te hebben gehad, vertrekken we zaterdagochtend met zwaarbewolkt weer en wat regen. Inmiddels ligt de zuidwestkust van Santo achter ons en zetten we koers naar het westen. De wind komt met 20 knopen vanuit het zuidoosten. De stromingen rondom de kaap houden ons bezig. We hebben soms 2 knopen stroom tegen en wordt de boot 20 graden naar het zuiden gezet. Door het stroom tegen wind effect geeft dit een naar kort zeetje. Dit houdt met name de schipper erg bezig en ik zie hem nadenken en peinzen over eventuele oplossingen. Het valt Niels altijd zwaar om de omstandigheden te nemen zoals ze zijn, dus wordt de code O gehesen en genua ingedraaid. Onder de code O lopen we wat sneller voor de golven uit en hebben er iets minder last van.

Voor de lunch hebben we op de wal nog kant en klare loempia's gekocht. Lekker vet, maar ze gaan erin als ketellapper.

De avond geeft ons meer wind dan verwacht met uitschieters tot 31 knopen. Inmiddels is de code O eraf en varen we weer met genua en gereefd grootzeil de nacht in. We hebben even een topsnelheid van 14,5 knoop gemeten. Natuurlijk een moment opname en surfend van een golf. Boven verwachting kunnen we allebei een paar uurtjes slapen. Niet gek voor een eerste nacht.

Zondag 2 juli.

12.00 hr
Positie: 14 gr. 51,605 Zuid 163 gr. 52,084 Oost
Log: 220 Nm. Koers: 288gr/8.2 Wind: 153gr/22,3 kn

Er wordt om 08.30 radiocontact gelegd met het zg. Magnetic West net. Dit is in het leven geroepen voor de boten die naar PNG op weg zijn. Judy, op de boot Kinabalo fungeert als net controller en iedereen geeft zijn positie en huidige weer door. De boten die dichterbij PNG zitten hebben de afgelopen nacht veel last gehad van een hoge deining en sommige hebben er zelfs in de kuip gekregen. Er staat een contante zuidoost passaat met snelheden tussen de 20-25 knopen, dus hoeven we weinig aan de zeilen te doen. Alleen wanneer de wind in de avond aantrekt, steken we voor donker een extra rif in het grootzeil.

Maandag 3 juli.

Positie: 14 gr. 19,253 Zuid 161 gr. 01,333 Oost
Log: 420 Nm. Koers: 270gr/7.6 Wind: 142gr/23,9kn

30 jaar getrouwd en dat kun je wel zien ook....!

Inmiddels zijn de wolken verdwenen en hebben we net zo'n stralende dag als 30 jaar geleden. Jawel, het is feest op de boot Hendriks. Het is vandaag onze huwelijksdag en dat moet toch -voor zover mogelijk- gevierd worden. Eigen gemaakte chocolade taart met een dikke laag glazuur erop bij de koffie en later op de dag bij de toastjes elk een glas champagne. Ik word zelfs verrast met een kado, wat voor het eerst sinds jaren niets met de boot te maken heeft! ( ik moet er wel bij vertellen, dat ik het zelf gekocht heb.....) Ja, je moet zelf de slingers ophangen is het credo in de familie.

Dinsdag 4 juli.

Positie: 13 gr. 28,487 Zuid 158 gr. 30,391 Oost
Log: 620 Nm. Koers: 285gr/7.4 Wind: 142gr/21,2kn

Weer een mooie dag met weinig bijzonderheden. Niels heeft een visverbod, aangezien we de ontdooiende spullen uit de vriezer eerst moeten opeten. Dir is echter geen straf.

Met een opkomende maan zijn de donkere nachten verleden tijd. Niels krijgt tijdens zijn wacht een oproep via de marifoon. De Luna Maersk, varend 19 Nm verderop. Hij heeft de UnWind op radar en AIS. Het is een leuk gesprek met een Kiwi die daar op de brug staat. Hun bestemming is Tauranga NZ waar wij ook zijn geweest. Hij is zelf ook zeiler en zou dolgraag ook de wereld rondzeilen. Hij doet deze route vaker en is verbaasd een zeilboot hier tegen te komen.

Terwijl de zon aan de ene kant ondergaat hebben we een prachtige opkomende maan op de Koraalzee.

Woensdag 5 juli.

Positie: 12 gr. 44,559 Zuid 155 gr. 53,395 Oost
Log: 620 Nm. Koers: 285gr/7.4 Wind: 142gr/21,2kn

Vannacht met het wisselen van de wacht de eerste gijp gemaakt, met de krimpende wind gaan we teveel naar het westen.
Om 06.30 word ik wakker door het gepraat van Gulf Harbour Radio. Niels probeert het gesprek te volgen, maar op dezelfde golflengte zitten er ook een stel Chinesen door heen te kletsen. Niet te volgen dus. De schipper is die ochtend zowiezo al zonder benen uit bed gestapt en zijn wacht begonnen en is daardoor niet te genieten. We maken weer een gijp en gaan nu weer op ons doel af.
Deze morgen ben ik gepromoveerd tot net controller van Magnet West. De Kinabalo ligt voor Port Moresby en heeft gevraagd of wij de honeurs willen waarnemen. De verbinding met de andere boten wordt ook nu weer door dezelfde Chinesen of Japanners verstoord.
Na het net gaan we weer over tot de orde van de dag en met het laatste stuk taart bij de koffie is Nelis weer de oude. Pffff.
Om een idee te krijgen hoe een dag erbij ons tijdens een passage uitziet het volgende:
De nacht wordt verdeeld in blokken van zo'n 3 uur, of je bent vrij en moet dan slapen en de andere houdt de wacht. Om 06.15 en 07.30 is er via de SSB radio contact met oa. Gulf Harbour en Magnetic West. Afhankelijk hoe goed je hebt kunnen slapen, loop je soms als een zombie door de boot op zoek naar koffie en ontbijt. Niels is degene die routeplanning en het weer doet en vraagt de informatie aan over de radio en ik zorg voor de innerlijke mens. Overdag proberen we naast een uurtje tukken, te koken, te eten, te kletsen en ruzie te zoeken en voor je het weet is het weer donker en ga je de volgende nacht weer in.

Donderdag 6 juli

Positie: 12 gr. 23,040 Zuid 152 gr. 59,251 Oost
Log: 1003 Nm. Koers: 285gr/6,0 Wind: 142gr/21,2kn

Het is een rustige nacht geweest. De zee was kalmer, waardoor het slapen prima ging.
Op een ruzie na, is het hoogtepunt van de dag het breken van een zeillat, waarschijnlijk tijdens een gijp manoeuvre. We hebben het er net over dat we nauwelijks schepen tegenkomen, als we na het afwassen boven komen en opeens 2 vrachtschepen en een gigantische tanker over bakboord onze kant op komen. Niels roept hen alle drie op via de de marifoon en vraagt of ze ons hebben gezien. Gelukkig werkt onze AIS goed en hebben we aluminium boot en dus zijn we goed te zien op radar. Ze sturen allemaal een paar graden op nadat wij aangaven onze koers te zullen behouden. Het is een beetje vreemd, maar de regels zijn dat wij als zeilend schip voorrang hebben op deze grote jongens op open zee. Nadat ze gepasseerd zijn bedanken we hen altijd voor de medewerking, want ondanks het recht op voorrang is een goede verstandhouding op zee onderling van levens belang.

Deze drie grote schepen kruisen we op weg naar Papua Nieuw Guinea. Op het scherm lijkt het dichterbij dan in het echt, aangezien de AIS symbolen vrij groot zijn.

07 juli

12.00 hr.
Positie:
11 gr. 52,492 zuid 150 gr. 28,513 oost
Log: 1180 Nm. Koers:260 gr/7,3 Wind:119/16,8 kn.

Het is een prachtige relaxte dag. De wind blaast ons met 15 knopen wind meer en meer naar het westnoordwesten. De zee is kalm en het lijkt ook warmer te worden. We hebben halverwege de dag nog zo'n 210 Nm te gaan naar de ingang van Port Moresby. ETA zondagmorgen.

08 juli

12.00 hr.
Positie:
10 gr. 46,698 zuid 148 gr. 44,450 oost
Log: 1335 Nm. Koers:280/4,2 Wind:126/11,7 kn.

Heerlijk dat de zee zo rustig is, hierdoor heerlijk kunnen slapen. In de morgen hebben we de nodige wolken, maar lossen later op. De wind weigert te krimpen en blijft uit het zuidoosten komen. Hierdoor ontkomen we er niet niet aan om de nodige gijpen te maken. We proberen nog een tijdje pal voor het laken te varen, waardoor de bestemming in één keer te halen is, maar het geslinger vinden wij en de UnWind niets. Dan toch maar weer afkruisend de laatste nacht in.

09 juli.

Positie: 09 gr. 27,921 zuid 147 gr. 09,069 oost.

In de vroege morgen zeilen we onder de kust van PNG richting Basilisk passage. We hebben de nodige AIS contacten van de grote scheepvaart in de haven van Port Moresby, de hoofdstad van PNG. Eenmaal door de pas is het nog 5 Nm varen naar de marina.
Om 10.45 komen we aan in Port Moresby en liggen voor anker in het quarantaine gebied van de marina. We ankeren op de mediterrane manier. Anker uit en een lijn naar de paal in het water, het laatste met behulp van het marina personeel. Geen contact met vast wal! De gele vlag wordt gehesen en op maandag zullen we het circus van het inklaren ingaan.
De logstand staat op 1500 Nm, motoruren minder dan 2 uur, dus kunnen we terug kijken op een perfecte zeiltocht van 8 dagen.
De binnenkant wordt zoutvrij gemaakt en opgeruimd. Wasgoed alvast gesorteerd en bedden verschoond.
Onverwachts komt de Customs officier Andy langs, die naast de formaliteiten ook in allerlei kastjes kijkt en vraagt of we drugs en/of wapens aan boord hebben. Nee dus. Het is nu alleen nog de quarantaine man, die maandagochtend nog langs moet komen.
In de laatste zonnestralen hebben we een lekkere G&T en vieren we onze behouden aankomst.