maandag 25 februari 2013

Dag 4

Uitgezwaaid door Walter en Tigs van de Marnie vertrokken we op dinsdag 12 februari om 07.30 vanuit Kaapstad. De verwachtingen waren goed, voor de eerste 2 dagen wind varierend zuidoost en zuidwest, windkracht tussen 2 en 3 bft. Prima weer om in te slingeren. Zo verliep het ook, we proberen een ritme te vinden met wachtlopen en slapen. Op donderdag ging de wind toenemen vanuit het zuidoosten met windkracht 6 en later 7. Onder dubbel gereefd grootzeil gingen we als een speer. Als je ziet wat een kracht water en wind hebben en wat een boot aankan! Al het apparatuur doet het prima, de stuurautomaat moet hard werken met de deining van achteren en de generator doet wat hij moet doen om alle verbruikte amperes weer aan te vullen. We eten goed, het is jongleren in de kombuis met de golven, met slapen lukt niet altijd, maar oordoppen doen wonderen! Vandaag, zaterdag, is de wind afgenomen naar 4 bft en onder volle genua en grootzeil varen we naar ons 1ste waypoint, de Valdivia Bank. Dit is een ondiepte tussen Kaapstad en St.Helena in de Atlantische Oceaan. Normaal is de diepte van de oceaan tussen 2000-4000 meter en deze plek is 23 meter! Hier wil je dus niet zijn met slecht weer, dus sturen wij boven langs. De afgelegde afstand tot op heden is een kleine 600 zeemijl. We missen alleen wat mijlen, doordat bij vertrek het log en boat speed het de eerste uren niet deden. Ook hadden we "beet"! Catch of the day, aangespoeld 's morgens vroeg.