donderdag 4 april 2013

Pas op met wat je wenst...

Dinsdag 19 maart, de trouwdag van mijn zus en skoonbroer en ipv gebak bij de koffie zijn we aan het bijkomen. We wilden wind, nou dat hebben we ook gekregen. Niets is zo veranderlijk als het weer. Gisterenmorgen bij het ophalen van de grib files zagen we dat de verwachting wel drastisch was veranderd. Nu geen windstiltes, maar voor de periode 00.00-06.00 uur een zuidwesten wind krimpend naar zuidoost, windkracht 7 met buien met uitschieters. Nou lui, we wilden alleen iets meer wind..... In de loop van de dag alles zeevast gemaakt, stay sail aangeklipt, zeilpakken en redvesten uit de kast en eten klaar voor het geval dat het erg bont zou worden. Al zeilend onder gereefd grootzeil en genua gingen we de vroege avond in.
Nauwelijks onze warme hap door de keel en de wind begon al aan te trekken, het front kwam al eerder door. Binnen een uur was de zee een heksenketel met veel wind. Onze voorliggende koers was 257 gr om zo ten zuiden van het veld van de boorplatformen richting Brazilie te zeilen, een aandewindse koers dus. (Voor de niet-zeilers: de beleving is iets anders, dan een voordewindse koers, want bij de windsterkte komt ook nog de snelheid van de boot erbij ). Dikke buien met windstoten en overkomend water, wat een geweld. Niels heeft de eerste uren zelf gestuurd en door later iets ruimer te gaan varen, kon hij deels voorkomen dat de boot enorme klappen op de golven maakte. Later werd AP -onze autopilot- weer aangezet en deze ving de enorme schuivers prima op. Later het grootzeil helemaal weggehaald en voeren we alleen onder gereefd voorzeil. Zeilhandelingen aan dek met dit soort wind is een vak apart. Aangelijnd en redvest dat wel, maar de schuivers en watermassa's wat over dek komt, kunnen voor spannende momenten zorgen. Samen hebben we de hele nacht buiten gezeten, onder de dog house en het geweld aanschouwd. Gelukkig krimpt de wind later in de ochtend wat meer naar het zuidoosten. Als een krab konden we weer langzaam naar onze koerslijn toe kruipen. Binnenin de boot is het met zulk weer net " Dancing on Ice" alleen moet je wel de outfit van een ijshockyer aan hebben, want je kunt enorme schuivers maken. Inmiddels is het alweer avond, de wind is gelukkig afgenomen naar windkracht 5 en kunnen we naar het waypoint van het zuidelijkste platform toesturen (50 mijl). Vanaf dit punt zijn we wat vrijer in wat we willen voorliggen aan koers. We zullen alleen nog wel met scheepvaart te maken krijgen. Hopelijk nu eerst wat meer rust, zodat we een voor een wat kunnen bijslapen.