vrijdag 17 juli 2015

Society Island, Huahine

10 - 18 juli 2015

Eind van de middag gaan we weer op pad en laten Mo'orea achter ons. Het is zo'n 80 Nm naar Huahine, dus een nachtje doortrekken. Er staat een mooi windje en 's nachts zien we de planeten Venus en Jupiter gezamenlijk tussen de miljoenen sterren staan.
Het anker valt achter de motu Murimahora aan de oostzijde van Huahine Iti. Het is er heerlijk rustig en we liggen samen met één andere boot.
De volgende dag verkassen we via de noordkant naar het dorp Fare, waar de nodige activiteiten rondom het "Heiva" plaatsvinden.
De maand juli in Frans Polynesië staat bol van de festiviteiten en dit wordt Heiva i Tahiti genoemd. Natuurlijk is de 14de juli, Bastille dag, een bijzondere, maar daarnaast worden er dans- en zangwedstrijden, sporten en spelen georganiseerd.
Het anker ligt nog maar net of de start van de traditionele kano's gaan van start. Het gaat er fanatiek aan toe en aangezien de start net voor de ankerplek is, zitten we eerste rang.

Soms zit het mee, soms zit het tegen. Één van de kano's blijft met zijn drijver achter de ankerketting van een boot hangen. Volgens mij is de eigenaar niet erg Happy!

's Avonds bij de Yacht Club is er feest met live music georganiseerd door een paar zeilers. Met name de kleindochter Talulah Ruby, 18 jaar, heeft een stem waar je U tegen zegt. Hier lopen we ook René en Pauline van de Bounty weer tegen het lijf. Het is sinds Gambier dat we elkaar hebben gezien, dus kunnen we lekker bijkletsen. We spreken af om de volgende avond bij hun aan boord te komen eten samen met Bert en Marion van de Luna Azul. Iedereen neemt een gerecht mee en de sfeer zit er goed in. De volgende morgen hebben we dan ook de man met de hamer aan boord, maar dat wandelen we eruit.
Elke dag liggen we wel op een andere ankerplek, soms prachtig, soms ook danig geïrriteerd omdat we volgens een Yank op zijn anker liggen...... We zien zijn anker een paar meter achter ons liggen, maar gaan toch maar verderop liggen. Je hebt altijd zeikers.

Elke morgen is er wel een traditionel sport. Dit is de horo timau ra'au / horo tamaiho'a. De deelnemers moeten al hardlopend een stok met bananen dragen. Onderschat het niet, zo'n stok met bananen weegt minimaal 40 kg.

Binnen het rif varen we naar de zuidelijk gelegen Baie d'Avera. Het is een prachtige ankerplek, alleen het weer laat ons een beetje in de steek.

De Bounty ligt er ook en de volgende dag gaan we met hun boot naar de baai van Port Bourayne. Met het hoofd onder water hebben we geen last van de buien en de wind. Boven het, helaas dode koraal, is het een speeltuin voor de vele koraalvlinders.
We sluiten de dag lekker af met een maaltijd bij "Chez Tara", aanbevolen door de Lonely Planet. Het eten is heerlijk, maar de beloofde gastvrijheid is ver te zoeken.