donderdag 15 februari 2018

Phang Nga Bay

4 - 12 februari 2018

We verlaten de ankerplek bij Phuket Yacht Haven en gaan de Phang Nga Bay in. Als je op de kaart zou kijken ligt deze ondiepe baai ten oosten van het eiland Phuket en het vaste land van Thailand in.
Het is een spectaculaire baai met mangroves en vertikale zeebergen met grotten en spelonken. De meeste eilanden zijn onbewoond en hebben beschutte ankerplaatsen en niet onbelangrijk goede anker grond. Overdag is het een drukte van belang met toerboten en zeekayaks, maar na vieren keert de rust terug en heb je de plek voor jezelf. Waar deze baai het meest om bekend staat zijn de hongs (Thais voor kamer). Een hong is een lagune omsloten door kliffen en/of eiland en alleen bereikbaar door grotten en met een bepaalde water hoogte.

De ingang naar een Hong. Alleen bereikbaar met kano.

Aan de westkant van Koh Phanak valt het anker, doordat het springtij is staat er een behoorlijke stroming, maar het anker pakt goed in de modderige bodem. Hierdoor is het ondiepe water ook behoorlijk troebel, maar gelukkig wel zwembaar. Er staat die nacht een sterke wind uit het zuidwesten, wat ongewoon voor deze periode is. De Unwind is het "slachtoffer" van het gevecht van wind tegen stroming en ze is niet blij, net als wij. Het is een onrustige nacht, omdat de golven tegen de achterkant slaan waar een boot niet echt op gemaakt is.

Binnen in de hong van Ko Phanak. We huren een kano met chauffeur en zijn naam is Chang.

Al vroeg gaan we anker op en verplaatsen we de boot een eindje verderop, want we willen voor de drukte de hong aan de noordwest van het eiland bekijken. Eentje kunnen we met de bijboot zelf in, maar de andere is te nauw. Maar niet getreurd, er zijn lokale vissersmannen, die hun hengel aan de boom hebben gehangen en nu in de kanoverhuur zijn. Dit is veel lucratiever....

Walking fish. Op hun rug hebben ze vinnen, die ze uitvouwen om indruk te maken.

Chang, een jonge Thai, neemt ons voor 300 Baht mee voor een toer. Hij roeit ons door de tunnel, waar de plafonds vol met vleermuizen hangen. Hij vertelt in zijn beste engels over van alles en nog wat. Net zoals vele andere Aziaten heeft hij moeite met de R, dus is het goed luisteren waar hij het over heeft. Vanuit het donker komen we in het daglicht en zijn we binnen in de hong. In deze openluchtkamer zien we aapjes, die in het natte zand scharrelen en dus ook vis eten! Boven ons vliegen de neushoornvogels en in het laagwater modder zit de "walking fish". Het is een prachtige omgeving en nu nog zonder andere toeristen. Als we later naar buiten gaan is het water zeker een meter gestegen en is het file varen de andere kant op, dus net op tijd. Ik kan me zo voorstellen, dat je in sommige gevallen te laat bent en binnen in de hong het getijde moet afwachten.

Chang maakt een roos voor de "honeymooners", zoals hij ons maar blijft noemen.....

We motoren later op de ochtend verder naar Koh Yang. Onderweg komt een visserman langszij met verse garnalen. Inmiddels weten we wat de prijs voor garnalen is, de vorige keer dat we garnalen kochten betaalden we de hoofdprijs. Nu weten we beter en onderhandelen en geven ook een paar biertjes. Ze waren groter dan de vorige keer en smaken weer heerlijk!

Een prachtig doorkijkje, met een trap naar een grot.

In de buurt van het JB eiland gaan we met hoogwater een kreek op vol met mangrove bossen.

Koh Phing Kan, ook wel James Bond Island.

Wetende dat we deze baai gingen bezoeken hebben we de film "The man with the golden gun" van James Bond opnieuw gezien, omdat een deel van de film is opgenomen op het eiland Koh Phing Kan wat heel slim nu James Bond eiland genoemd wordt. Hordes mensen bezoeken nu nog steeds dit eiland, maar vraag ons niet waarom. Het is aardig, maar niet speciaal en wanneer je met honderden op het eiland rondloopt geeft dit niet echt het James Bond gevoel. Het is een komen en gaan van snelle speedboten weer vooral gevuld met Chinezen en Russen. Op het strand, waar het vliegtuig van JB landde staan nu tientallen kraampjes met souveniers. Wij liggen met onze boot een eindje verderop en varen er met onze dinghy toch ook even langs. Wat wel grappig is om die oude JB films te zien. Ontzettend ouderwets en knullig als je dat vergelijkt met nu.

Met hoog water vertrekken we verder naar de oostkant van de baai, Koh Chang Lat. Hier is het beduidend rustiger en we ankeren in een kanaal tussen de eilandjes van kalksteen. De enige drukte die er is, wordt veroorzaakt door de vissers in hun long tail boats. Het is een van de mooiste plekken tot nu toe, in de avond valt de wind weg en is het water spiegelglad. Sommige long tail boats hangen onder de overhangende kliffen met grote lampen aan om Squid te vangen. Twee ochtenden achter elkaar zien we een oud echtpaar in hun bootje de netten ophalen, maar de visvangst is miniem. Niels heeft de ankerbak opgeruimd en heeft wat oude lijnen, die we aan het vissersechtpaar weggeven. Communicatie is in de vorm van vriendelijk lachen, knikken, zwaaien, duim ophouden en "khop khum ka" = dankjewel zeggen. Zij zijn blij en wij eigenlijk ook.

Aan boord van de catamaran Taka 'Oa van Jono en Debi op het voordek.

Zo gaan we al hoppend door de baai. Bij Ko Roi, met een mooie hong vol vleermuizen, zien we de Taka 'Oa weer en borrelen gezellig met elkaar.

Een van de vele mooie zonsondergangen, dit keer bij Ko Yao Yai.

Ko Yao Yai is het grootste eiland met de nodige resorts voor elke portemonnee. Het heeft een lang zandstrand met eettentjes en natuurlijk worden ook daar Thaise massages aangeboden. Aan het eind van de middag liggen er ruim 20 speedboten voor anker, die hun gasten naar het "Chinese" resort hebben gebracht. Je raadt het al: Karaoke! Niet de beste zangers, maar plezier hebben ze wel. Gelukkig liggen wij ver genoeg van het resort.....

Bossen vol rubberbomen.

Net voordat we de volgende dag ankerop willen gaan zien we Taka'Oa aankomen en we besluiten hier nog een nacht extra te blijven. We huren met z'n vieren een scooter en crossen over het eiland. Weer een leuke dag, die we afsluiten bij het resort Yao Yai. Vakantiegevoel met tafeltjes in het zand, prima temperatuur en lekker eten.

Een prachtige zandspit. We maken een wandeling, zodat de brommers kunnen rusten.