maandag 12 februari 2018

Sail Thailand

21 januari - 2 februari 2018

Op de lange pier bij Ao Chalong vind je het haven kantoor voor alle formaliteiten.

Het inklaren in Thailand gaat vlot en snel. Het blijft ons verbazen, dat ondanks het online check-in systeem er nog steeds een hoeveelheid copieen van alles worden gemaakt. Op voorhand hadden we een visum voor 2 maanden kunnen regelen, maar we hebben gekozen voor een "visum on arrival" voor 1 maand. We denken er genoeg aan te hebben. We ontmoeten veel bekende cruisers die ook willen inklaren.

Via de lange pier komen we in Ao Chalong. Het is een drukte van belang, de winkelstraat is vol met dagtoeristen (lees Russen en Chinezen) en er zijn opvallend veel duikscholen/winkels en kleine louche bars. Na de vuile was bij een wasserette te hebben gedropt, pakken we eerst een lekkere cappuccino. Via via had ik gehoord dat hier een Makro en Tesco zouden zijn met de nodige keuze. We bellen een Grab taxi,  typen in Makro en worden aan de andere kant van het eiland gebracht?! Inderdaad enorm assortiment, heerlijk om te weten dat we hier voor vertrek kunnen inslaan. Als we later met de nodige tassen boodschappen weer een Grab bellen, vraagt de chauffeur belangstellend hoe deze Makro is. Wij antwoorden hoezo deze..... Blijkt dat er ook een Makro in Chalong is en wel om de hoek!!šŸ¤“  Simpel het adres van die andere ingetikt verderop en 500 Bth armer. Dure sightseeing, maar oke nu weten we dat we volgende keer kunnen lopen.....

We liggen met de boot heerlijk uit de drukte van Ao Chalong en het is net vakantie! We hebben een massage op het strand en cocktails bij een hotel.

We doen mee met de Sail Thailand, een kleinschalige rally, die op 15 januari in Rebak Marina met een geweldig ontbijt van start ging en op 1 februari in Phuket Haven Yachtclub zal eindigen. Er zijn in totaal 4 vaste ontmoetingsplaatsen, maar daarnaast hebben we de vrijheid om te gaan waar we willen.
Phuket Yachtclub is de tweede ontmoetingsplaats, waar we worden getrakteerd op een lunch. De Nederlandse Marieke, de spil van deze rally is werkzaam bij Sevenstar, een van de sponsoren.

Bij terugkomst zien we de Betty Boop liggen en we hebben nog een laatste keer een biertje met elkaar. Zij zullen voorlopig in Thailand en Maleisie blijven en wij gaan naar huis.

Voordat we in Krabi worden verwacht doen we de nodige ankerplekken aan, vieren Australia Day met de Aussies. Zien de eerste hongs en maken weer prachtige foto's.

Port Takola

Bij Krabi liggen we 2 nachten in de marina van Port Takola, een van de sponsors van de rally. Hier is iedereen uitgenodigd op de receptie van eigenaar Matthew and zijn bruid Liu. Er staat een enorme partytent (ietwat oneerbiedig) met profi podium voor de marine band en zangeres, na later blijkt dit een lokale Diva te zijn. Er is een uitgebreid buffet met internationaal eten, drinken en tap bier. Iedereen heeft zijn best gedaan en ziet er pakkie deftig uit. De eigenaar en familie blijken over aardig wat Baths te beschikken, maar zijn bijzonder vriendelijk.

De marinierskapel treedt op, de broer van de gom zingt de sterren van de hemel, een BT-er is voor een halfuur ingehuurd en het feest wordt afgesloten met een band. Voor mijn gevoel lopen hier de "rich and famous" van Thailand rond. De sfeer zit er goed in en er wordt lekker gedanst door de cruisers.

We boeken de "jungle" excursie en bezoeken de Tiger Cave en klimmen in de hitte de 1237 treden om boven te komen. Hier treffen we een enorm gouden Buddha beeld en een wijds uitzicht over Krabi en omgeving. Ander deel van de excursie was een bezoek aan de Emerald pool, wat ontzettend toeristisch is en vol zat met locals aangezien het zondag was en had wat ons betreft overgelagen kunnen worden. De hotsprings daarentegen, die erna op het programma stond, waren heerlijk. We hoppen van lauwwarm bad naar 41 graden water en weer terug naar koud. Goed voor de spieren, die die ochtend flink moesten werken met het traplopen. Jammer dat er geen tijd was voor massage erna.

De volgende dagen vervolgen we onze route richting Phuket Yacht Haven, waar het Sevenstar eindfeest is gepland met cruisers markt. Dit jaarlijkse feest schijnt erg populair te zijn en er worden maximaal 150 kaarten verkocht. Wij als deelnemers van de rally hebben automatisch een kaart.
De Sail Thailand deelnemers krijgen een plekje in de marina en na eerst een nacht op anker te hebben gelegen, gaan we 's morgensvroeg naar de marina. We liggen samen met Cat Irie aan een 50 meter stijger, waar normaal een superjacht aan schijnt te liggen. We voelen ons erg klein naast al die grote jachten.
Overdag is er de cruisers markt, waar je aan allerlei aktiviteiten mee kan doen. Een van de sponsors van de rally had een gratis check van de mast en staand want aangeboden. Met de passage over de Indische oceaan voor de deur maken we er graag gebruik van. Het kan mooi de volgende dag als we toch nog in de marina liggen.

Het zijn ware kunstwerken, groente en fruit wat in allerlei vormen wordt gesneden. Je kent het wel, die kunstwerkjes die je bij de Chinees op je bord krijgt als garnering. Zelf ook een poging gewaagd om een wortel in een roosje te snijden. Leuk geprobeerd Mar, maar als je mijn handen vergelijkt met die fijne handjes van de Thaise meisjes, is het niet zo gek dan ik loop te klungelen. Het vouwen van pandanablad gaat mij (en Niels......!) beter af. Ook de workshop "batik" schilderen is goed bezocht.
Yacht Haven heeft een prachtig terras en dus een prima lokatie voor het feest. Als deelnemer kon je foto's insturen en zowaar zijn we in de prijzen gevallen en nemen we een fles wijn mee naar de boot. Met weer een heerlijk buffet en live muziek wordt deze rally afgesloten.