donderdag 11 juli 2013

Buzios

We volgen de weerberichten en er blijkt weer een koufront op pad te zijn. We willen gebruik maken van de zuidwestelijk wind die daarbij hoort. Het weer, dat samen gaat met een lagedrukgebied en frontaal systeem, is vaak niet aantrekkelijk met buien en bewolking, maar de windrichting is dan goed om te zeilen. We nemen dit voor lief, want motoren met een zeilboot is niet efficient en maakt lawaai. De volgende bestemming, Vitoria, is zo'n 192 zeemijl ( zo'n 38 uur varen) dus wind uit de goede richting is dan welkom. Zodoende verlaten we Buzios op een vroege maandagochtend om 06.00 terwijl de zon aan de horizon verschijnt.
Het was een heerlijke week geweest in Buzios. Na 3 dagen aan een boei bij de jachtclub gelegen te hebben, vertrokken we naar Praia dos Ossos. Hier lagen we 50 meter verder op ons eigen anker. Voor de boei bij de jachtclub moesten we 25 Euro per dag betalen en aangezien we wat langer wilden blijven zou dit de boordkas behoorlijk aantasten. We hebben genoten van het dorp met zijn gezellige drukte. We ontdekken een "kilo" restaurantje met de vreselijke naam "Bananaland", maar waar het eten heerlijk is. We zitten te borrelen bij "Captain's bar" aan de haven. Het ziet er niet uit, de uitbater is vrijwel altijd dronken, maar de lokale vissers komen er en ze draaien goede muziek. Voor onze trouwdag op 3 juli hebben we toch maar een wat beschaafder stekje uitgezocht. Op weg hier naar toe met onze bijboot voeren we in het donker regelrecht in een visnet en de buitenboord motor gaf de geest. We hebben wel altijd een zaklantaarn bij ons, maar echter geen peddels en/of mes. Daar lagen we dan vast midden in de haven en konden geen kant op. Het vooruitzicht om ons 26 jarig huwelijk in de bijboot te vieren trok ons niet. Met veel moeite en pijn in zijn handen van de nylon lijn weet Niels het net uit de schroef te halen en konden we weer verder. Nu nemen we ondanks het gevaar voor diefstal toch maar de peddels mee en heeft Mar een mes in haar handtasje (lees rugzak). De volgende dag hebben we met de bijboot een paar van de 21 stranden bezocht. Het was ruw op zee, dus als verzopen katten kwamen we terug aan boord. Het mocht de pret niet drukken, want het was prachtig weer. Ook vielen met ons neus in de boter, want op vrijdag en zaterdag was er "Gastronomica de Buzios". Allerlei restaurants deden mee en presenteerde kleine hapjes, het was smullen. Van een enorme Paella pan gevuld met een oosterse stirfry van garnalen en groente, ceviche van kreeft, inktvis op de wok, ravioli gevuld met zalm tot en met de heerlijkste toetjes. Natuurlijk ook wijn en Spumante. Daar houden wij wel van.
Op zaterdagmiddag kwamen we met de bijboot terug van het dorp en zagen we een rood hoofd in het water. Het bleek "der Willie" van de jachtclub te zijn, die naar onze boot aan het zwemmen was. Willie is een Oostenrijker die al 18 jaar in Brazilie woont en het heerlijk vond om weer Duits te praten. Na een lekker ZA wit wijntjie brachten we hem later terug naar de jachtclub. Daar was het een vrolijke boel geworden met muziek, Caipirinha en dansen. We werden direct uitgenodigd om erbij te komen. We maken kennis met Bart, een nederlander die hier al 12 jaar woont en werkt (olie instrustrie). We zijn uiteindelijk van de jachtclub, via het huis van Willie en Fernanda en een lekke band, met een hele groep vrienden bij iemand thuis beland. Hier werd de braai aangemaakt en is het erg laat geworden. De volgende dag had Nelis de naweeen er nog van, die man met de hamer. Mar heeft 's middags de bijboot gepakt en Bananaland weer bezocht. Niels bleef aan boord......

Voor anker bij Praia dos Ossos

De bronzen:  "Tres Pescadores" in de havenmond van Buzios.

Restaurant Buddha Beach tijdens Buzios gastronomica weekend.

Salt, een van de 55 restaurants aan de Orla Bardot en Rua de Pedro in Buzios

Cigalon, Niels zijn favoriete stand....., daarnaast hadden ze ook nog een heel lekker dessert.

Buzios by night

Zonsondergang vanaf de Buzios Jachtclub met "der Willie" en op de achtergrond de UnWind

Bij vertrek uit Buzios hebben we een prachtige zonsopkomst. Het maakt vroeg opstaan een