donderdag 10 maart 2016

Waiheke

26 februari - 5 maart 2016

De zon heeft de laatste maanden de watertemperatuur verhoogd van 17 naar 23 graden. Het is dus geen straf meer om 's morgens het water in te springen. Na een zwemrondje verlaten we Great Barrier Island en worden de zeilen gehesen. Hebben we in het begin nog wind, die kakt bij Cape Coville aan de noordkant van Coromandel helemaal in. Het gemis van de genua doet zich voelen...
Het weer is verder prachtig en we hebben geen haast of afspraken, dus dobberen, zeilen kun je dit niet meer noemen, met 3 knopen door het water richting Waiheke. Gelukkig hebben we aan het eind van de middag nog wat meer wind en plonst het anker net voor het donker aan de oostkant van Waiheke in het 7 meter diepe water van Waiti Bay. 37 Nm in ruim 9 uur, niet echt om over naar huis te schrijven.

Vanuit de Opopo baai op pad naar Stony Battery, de lava brokken liggen verspreid over de heuvels.

Stony Battery, in alle haast gebouwd om Auckland te beschermen ten tijden van WW2. Naast de kanonnen was er een ondergronds netwerk van tunnels.

De wijngaarden van Man O' War wine estate.

Hebben we onszelf een wine tasting bij Man O' War beloofd, blijkt er die zondag een luxe fundraising functie te zijn en is alles volgeboekt. Ondertussen vliegen de helicopters met gasten over ons heen en komen de Auckland ferries en andere boten op de ankerplek aan. Tijd om te gaan dus.....
Via de zuidkust is het genieten van de mooie huizen aan de waterkant. Onderweg komen we de Feelin' Good nog tegen en besluiten om naast ze te ankeren. We hebben een gezellige borrel en kletsen bij.
De volgende dagen gaan we al hoppend van ankerplek naar ankerplek en komen we uiteindelijk aan in Huruhi Bay, waar we een goede uitvalsbasis hebben om Waiheke te ontdekken.
Het eiland staat bekend om zijn wine estates en is populair bij de dagtoeristen, die massaal door de ferries vanuit Auckland op en neer worden gebracht.
In het begin heb ik zo iets van: mauh, wat een drukte allemaal, maar mijn mening wordt positief bijgesteld. De wandelingen op dit vlakkere eiland zijn prachtig en bij het dorpje Oneroa is de cappuccino weer erg lekker. De mentaliteit en het verkeer is er wel wat stadser dan we gewend zijn in NZ. Aan de westkant van het eiland zijn vele particuliere initiatieven, waardoor beplanting en de daar bijbehorende vogels weer terugkeren.

De westkant van het eiland met op de achtergrond het vasteland van Auckland.

Na een heerlijke lunch en een paar glazen wijn bij wine estate Te Motu verzamelen we weer moed om met zware benen toch richting Dead Dog Bay te lopen. Hier moet een wetland en sculpturen tuin zijn. Het is een behoorlijke tippel omhoog en naar beneden en ook de wijn en lunch tellen zwaar. Het is mooi aangelegd, maar de tuinman is waarschijnlijk ontslagen, want hier en daar zijn sculpturen "verdekt" opgesteld. Het is een mooie afsluiting van de dagen op Waiheke. Morgen vertrekken we naar Auckland.